Montering drevbroms
I vårt drevbromskit ingår bromsok, bromsskiva/drev (för HD-hjul), okfäste, 2 distanser till okfäste, 2 bultar M10 till distanserna, ramfäste för svetsning, 3 st shims (3, 2, 1 mm) till drevet. Observera att du måste själv tillverka hjulaxelhylsor, eftersom okfästet nu ska in på hjulaxeln (okfästets tjocklek 4 mm).
Sätt drevet mot navet utan att bulta fast det. Trä på oket på skivan och kontrollera att ekrarna går fria. Tar det i eller ligger för nära så shimsa in avståndet med medföljande brickor. När du är nöjd, bulta fast drevet i navet.
Provmontera okfästet med distanserna och kontrollera att bromsoket går fritt från drevbultarnas skallar. Här måste du själv tillverka hjulaxelhylsorna, eftersom detta mått varierar på olika årsmodeller. De ska passa på axeln, placera okfästet rätt i förhållande till skivan. Du kan kapa den befintliga hjulaxelhylsan och ta bort motsvarande okfästets tjocklek, tänkt dock på att snittet ska vara rakt.
Det medföljande ramfästet har ett avlångt spår för bulten eftersom oket följer med hjulet bakåt då kedjan spänns. Kolla att spåret hamnar rätt i förhållande till kedjespännaren på hjulaxeln. Svetsa dit ramfästet på ovansidan av nedre ramröret. När du svetsar dit ramfästet är det viktigt att fästet hamnar absolut rakt lodrätt samt rakt längs kedjan då det påverkar bromsverkan betydligt. Sätt fast fästet med en kraftig loppa. Rikta in det och loppa i andra änden, rita igen. Zickzacka på fram och baksida. En cm i taget.
Observera att du måste ha oket löst när det luftas. Se till att luftnippel blir högsta punkten, annars får du inte ur all luft. Kom även ihåg att stoppa in en bit plattjärn eller liknande med ungefär samma tjocklek som skivan mellan bromsklossarna, annars kan kolvarna tryckas ut för långt.
Original H-D huvudbromscylinder har 19 mm kolvdiameter. Den går att använda men hojen blir lika trögbromsad som en originalcykel. Det allra bästa att ha en huvudcylinder med 14 mm kolvdiameter, då blir din cykel lättbromsad. Du kan beställa dessa 14 mm cylindrar av oss.
Drevet är ytbehandlat mot rost med ett tunt lager kemnickel. Detta lager kommer att nötas bort vid de första inbromsningarna. Eventuellt kommer ytrost på skivan just där bromsklossarna ligger an, detta försvinner direkt vid första inbromsningen. Drevet till skivbromsen finns med 46 eller 48 kuggar.
Lycka till med ditt bygge!
Sätt drevet mot navet utan att bulta fast det. Trä på oket på skivan och kontrollera att ekrarna går fria. Tar det i eller ligger för nära så shimsa in avståndet med medföljande brickor. När du är nöjd, bulta fast drevet i navet.
Provmontera okfästet med distanserna och kontrollera att bromsoket går fritt från drevbultarnas skallar. Här måste du själv tillverka hjulaxelhylsorna, eftersom detta mått varierar på olika årsmodeller. De ska passa på axeln, placera okfästet rätt i förhållande till skivan. Du kan kapa den befintliga hjulaxelhylsan och ta bort motsvarande okfästets tjocklek, tänkt dock på att snittet ska vara rakt.
Det medföljande ramfästet har ett avlångt spår för bulten eftersom oket följer med hjulet bakåt då kedjan spänns. Kolla att spåret hamnar rätt i förhållande till kedjespännaren på hjulaxeln. Svetsa dit ramfästet på ovansidan av nedre ramröret. När du svetsar dit ramfästet är det viktigt att fästet hamnar absolut rakt lodrätt samt rakt längs kedjan då det påverkar bromsverkan betydligt. Sätt fast fästet med en kraftig loppa. Rikta in det och loppa i andra änden, rita igen. Zickzacka på fram och baksida. En cm i taget.
Observera att du måste ha oket löst när det luftas. Se till att luftnippel blir högsta punkten, annars får du inte ur all luft. Kom även ihåg att stoppa in en bit plattjärn eller liknande med ungefär samma tjocklek som skivan mellan bromsklossarna, annars kan kolvarna tryckas ut för långt.
Original H-D huvudbromscylinder har 19 mm kolvdiameter. Den går att använda men hojen blir lika trögbromsad som en originalcykel. Det allra bästa att ha en huvudcylinder med 14 mm kolvdiameter, då blir din cykel lättbromsad. Du kan beställa dessa 14 mm cylindrar av oss.
Drevet är ytbehandlat mot rost med ett tunt lager kemnickel. Detta lager kommer att nötas bort vid de första inbromsningarna. Eventuellt kommer ytrost på skivan just där bromsklossarna ligger an, detta försvinner direkt vid första inbromsningen. Drevet till skivbromsen finns med 46 eller 48 kuggar.
Lycka till med ditt bygge!